Покажи участието

От тук може да видиш всички публикации на този потребител.


Теми - Асен Ненов

Страници: [1] 2
1
Потребителите, трябва да са наясно, че не винаги това, което се приема за най-разпространено като пазарно поведение, е правилно. Разумното потребление като идея и приложение, все повече се прилага от хората, които могат да мислят. Ти можеш ли?

Видео: http://www.youtube.com/embed/vDh0Cvsw9Jk?rel=0

2
Уважаеми форумци, направих си блог за антиконсумеризъм, в който ще обяснявам как по-разумно да консумират потребителите. Ясно е, че не може просто да не се консумира. Все нещо трябва да се яде и все някога обувките ще се скъсат. Проблемът, заради който натворих толкова писания в този блог не е нормалната консумация с цел оцеляване или елементарното удобство за съществуването ни. Друг е проблема - свръхконсумацията.

Ако има коментари, ще се радвам да дискутираме. :-)

3
Преди няколко дена направих неуспешен опит за новогодишна вечер в Ирландски пъб Дъблин, в София. Етo и детайлите:

1. Климатик: широко отворена двойна врата. Проблемът при този метод е, че седящите хора измръзват, плащайки си за това.
2. Храна: Сервирани бяха унищожително изгорени джоланчета и сьомга, която след първата хапка, не покарваше никой да повтори грешката.
3. Странични ефекти: 2/3 от компанията се оплака от стомашно-чревни проблеми няколко часа след евакуацията от Дъблин.

Извод: Ако все пак решите да посетите въпросното заведение, не се надявайте на повече от бира и лучени кръгчета. :-)

4
Грозна сцена се разигра в клуб Библиотеката, където бях канен на рожден ден преди няколко дена. Всичко беше наред до момента, в който представиха сметката. Не знам дали са очаквали, че всички от компанията ще са толкова пияни, че да не могат да смятат или да помнят, но сметката беше надписана със, забележете, над 100 лв. При обща сметка от около 350 лв. това ще рече около 30% добавка.

Ето нещата, които правеха впечатление на пръв поглед:
Безалкохолни
Донесени: 6
Вписани: 25 (!)

Ядки
Донесени: 0
Вписани: 2

Натурални сокове
Донесени: 3
Вписани: 7

ОК, приемаме, че сервитьорчето е доставял всички тези надписани продукти на друга маса. Необяснимо беше обаче, че управителя подкрепи сервитьора и се започна един скандал, от който никой нямаше нужда. В крайна сметка управителката отстъпи за част от сумата, но преди това се постара да срине своя и на заведението си имидж с измислици.

Извод: Аз повече няма да стъпя в клуб Биоблиотеката в София. Съветвам и вас да направите същото.

5
По информация на mediapool.bg на \"Глобул\" е наложена 150 хил. лв. глоба от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) заради играта “Презареди b-connect и спечели MINI COOPER”.

Регулаторният орган съобщи в понеделник, че налага имуществена санкция на “Космо България Мобайл” ЕАД, защото законът забранява потребителите да се привличат чрез допълнително предлагани награди, а не чрез качествата на продукта.

Стойността на предлаганите награди в играта  - шест леки автомобила MINI COOPER, значително надвишава допустимия праг от 100 пъти стойността на продукта или 10 минимални работни заплати, уточняват от КЗК.

6
Интересно ми е познавате ли човек, който от първи път да е взел \"градското\"? Не говоря за преди 20-30 години, а за сега. А ми е интересно, понеже аз не познавам такъв. Както и не познавам, някой който не си е платил за книжка - независимо дали може или не може да управлява МПС. В същото това време управата на ДАИ излива в пресата съобщения от типа \"Корупция в ДАИ? Това е нечувано!\".

Системата е ясна, а сметката е проста. Изпитващите от ДАИ сядат в колата с въпроса \"За първи път ли ви е?\", след това следват измислици-премислици за това колко добре сте се справили, но въпреки това оценката е \"НЕ\". Системата за подпис след изпита е също отработена - показва ви се частта от листа, която трябва да подпишете, но не и останалата, т.е. мотивите. Кой би искал скандали?

От друга страна нов изпит и часове кормуване ви излизат горе долу, колкото ви искат от ДАИ за да си платите книжката, откъдето идва и проблема: хората решават, че са попаднали в менгемето - служителите на ДАИ негласно ги изнудват да си платят (а при 30 минутно кормуване, няма човек, който да не направи грешка, т.е. да даде повод за отрицателна оценка). А както знаем оценката в този изпит, при някой грешки е субективна. И решението е просто: плащаш си и забравяш за случая.

Проблемът при този тип решения е, че затвърждават схемата и потвърждават нейната валидност. Как мислите?

7
С влизането си на пазара Vivatel ни припомни ранните периоди на мобилните комуникации - прекъсване на връзката, \"насичане\" при разговор и естествено липса на обхват. Е, случва се - нали са начинаещи за момента, ще го преживеем.

Освен тези екстри обаче, забелязах една доста по-смущаваща, а именно липса на връзка към фиксирани телекомуникационни оператори, които не се наричат БТК ЕАД. Те са над 20 (макар КРС да не ни дава публичен регистър за да сверим информацията) и обслужват широка гама от клиенти.

Моят проблем като потребител е в следните реклами, които твърдят, че имам връзка към всички фиксирани мрежи, а de facto нямам такава. От Vivatel признаха, че не предлагат свързаност към НИКОЙ от останалите оператори, а само към мрежата на БТК ЕАД. Казаха също, че планирали да има, но не се знаело кога. (Само за протокола: от мрежите на \"другите\" фиксирани оператори може да се избира Vivatel, обратното е невъзможно!)

Моля, коментирайте тези реклами, преди да ги подадем на КЗП за компетентно мнение.

8
Чл. 24. (1) Обозначението, че храната или определена нейна съставка са произведени от генетично модифицирана соя или генетично модифицирана царевица, се извършва по следния начин:

1. когато съставката е произведена от генетично модифицирана соя или генетично модифицирана царевица, изразите \"произведена от генетично модифицирана соя\" или \"произведена от генетично модифицирана царевица\" се изписват:

а) (изм. - ДВ, бр. 100 от 2003 г.) в кавички - непосредствено след определената съставка в списъка на съставките по чл. 6, ал. 1, т. 2, или

б) в забележка към списъка на съставките, като до определената съставка в списъка се поставя знакът \"*\"; със същия знак започва и забележката към списъка на съставките;

2. когато съставката е соя или царевица, обозначението, че са генетично модифицирани, се изписва така:

а) (изм. - ДВ, бр. 100 от 2003 г.) \"(генетично модифицирана)\" - непосредствено след думата \"соя\" или \"царевица\" в списъка на съставките по чл. 6, ал. 1, т. 2, или

б) думите \"генетично модифицирана\" се поставят в забележка по начина, указан в т. 1, буква \"б\".

(2) За храните, съдържащи само една съставка, изразите \"произведена от генетично модифицирана соя\" или \"произведена от генетично модифицирана царевица\" се изписват ясно при етикетирането на храната.

(3) Когато съставките се обявяват с наименованието на съответната категория съгласно чл. 20, ал. 2, след категорията се изписва изразът \"съдържа ... (наименование на съставката), произведена от генетично модифицирана соя/генетично модифицирана царевица\".

9
Водоснабдяване / Проблеми със Софийска вода
« -: Октомври 10, 2006, 12:35:05 pm »
\"Софийска вода\" АД начислява по 1 м3 вода на всеки член от семейството, чийто водомер е с плобма по-стара от 5 години. От фирмата обясниха, че това е изискването на закона и го обясниха така:

При инсталиране и пломбиране на един водомер му се дава срок на годност 2 години. След изтичане на този срок, водомерът подлежи или на проверка в независима лаборатория или на смяна с нов (след което му се дава 5 години). Ако потребителя откаже да смени или провери водомера си, Софийска вода ще начислява 6 м3 за топлофицирани и 5 м3 за нетоплофицирани жилища. Така е според Наредба 4 на Министерство на регионалното развитие и благоустройството.

Само за информация:
Чл. 34. (1) Преди монтаж водомерите подлежат на задължителен метрологичен контрол съгласно ЗИ.
(2) Освен контрола по ал. 1 на водомерите се извършват и следните проверки:
   1. периодично;
   2. след ремонт;
   3. при нарушаване на пломбата;
   4. по искане на оператора или потребителя.
(3) При възникване на спор относно метрологичните характеристики (точността) на водомерите всяка от страните може да заяви извършване на експертиза по реда на ЗИ.
(4) При изправен водомер разходите за експертизата се поемат от заявителя.

10
Реклама / Скандал с реклама на “Вивател”?
« -: Октомври 05, 2006, 11:22:54 am »
Под това заглавие в. Стандарт на 05.10.2006 публикува следното:
Реклама на \"Вивател\" предизвика скандал между мобилните оператори. Срещу компанията е подадена жалба в Комисията за защита на конкуренцията, обявиха от \"Мобилтел\" вчера. В рекламата на \"Вивател Трафик\" третият оператор сравнява в своя полза услуги, които са различни по свойства и качество, смятат от \"Мобилтел\". Става дума за сравнение на абонаментния план между услугите Vivatel Traffic на \"БТК Мобайл\", ценовия пакет DATA 1000 на \"Мобилтел\" и ценовия пакет GPRS 250 на \"Космо България Мобайл\". От \"Глобул\" също смятат, че рекламата е подвеждаща и нарушава правилата на лоялната конкуренция. Те обаче няма да подават жалба засега. Провели сме разговор с представители на \"Вивател\" и помолихме клиповете да бъдат спрени, казаха от \"Глобул\". От \"Вивател\" заявиха, че сравнението било съобразено с изискването на закона.

Интрересно ми е дали рекламата може да се намери и публикува във форума за коментар?

Какво казва Закона за защита на потребителите по случая:

   Чл. 40. Сравнителна реклама е всяка реклама, която пряко или косвено идентифицира конкурента или предлагани от него стоки или услуги.
    Чл. 41. Сравнителната реклама е разрешена, когато:
    1. не подвежда лицата, до които е адресирана или достига;
    2. сравнява стоки или услуги, задоволяващи еднакви потребности или предназначени за една и съща цел;
    3. сравнява обективно съществените, сравнимите и характерните черти на сравняваните стоки и услуги, включително техните цени;
    4. не води до объркване на рекламодателя с неговите конкуренти или на търговски марки, търговски имена, други отличителни белези, стоки или услуги на рекламодателя с тези на неговите конкуренти;
    5. не води до дискредитиране или опетняване на търговските марки, търговските имена, други отличителни белези, стоките, услугите, дейностите или положението на конкурентите;
    6. сравнява стоки с едно и също наименование за произход;
    7. не извлича нелоялно предимство от известността на търговската марка, търговското име или други отличителни белези на конкурентите или от наименованието за произход на конкуриращи се стоки;
    8. не представя стоките или услугите като имитация или копие на стоки или услуги със запазена търговска марка или име.
    Чл. 42. Всяко сравняване на стоки, отнасящо се до предлагане на стоки и услуги при специални условия, трябва да посочи по ясен и категоричен начин датата, от която започва предлагането на стоките и услугите по специални цени или други специфични условия, датата, до която е в сила предлагането, или че предлагането е валидно до изчерпване на стоките и услугите, когато това е необходимо.

11
Напоследък Био-млякото РИМА си смени дизайна и се прекръсти на \"Био кисело мляко\". Както и преди, обаче собствениците забравиха да сложат знака за биологичен продукт, който е предвиден в \"НАРЕДБА за биологичното производство на животни, животински продукти и храни от животински произход и неговото означаване върху тях\".

Какво се казва в наредбата:
Чл. 6. (1) Животинските продукти и храните от животински произход, произведени по биологичен начин, носят знак за биологично производство, съгласно Приложение № 10.

Ето как изглежда Приложение 10: Българския знак за биологични храни:
\"bulgarian

Не разбирам защо на самата опаковка се цитират консултантите (ФБЗ Биоселена) и сертифициращата организация (Балкан Биосерт ООД), след като на потребителя не се предоставя предвидения в закона етикет?

Ето как изглежда млякото (което всъщност е доста качествено):
\"Био

12
През лятото на 2006-та, лично попаднах на две ресторантски схеми:

1. Два артикула с \"еднаква цена\".
Пример: Вместо \"Шоколадов шейк\" се маркира \"Бананов\", като предварително менютата се прибират от сервитьора. След това ви се обяснява най-любезно, че цената е еднаква. Ако поискате менюто, обаче се вижда, че разликата е примерно над 50 ст. Това е по-скоро сервитьорски трик.

2. Един артикул с две цени.
Пример: Поръчвате си някаква скара с гарнитура \"ориз с грах\". В менюто предвидливо са описани отделно \"ориз\", \"грах\" и \"ориз с грах\". В сметката си получавате двете гарнитури \"ориз\" и \"грах\", които общо са с по-висока цена.
А това е по-скоро политика на заведението.

13
Фантастичните продукти имат и фантастични цени. Оказва се, че в магазините Фантастико, цените са едни на рафта, а други на касата. Например \"Пилешки фенер/замразен\" по етикет е 1.19 лв/кг, а в касовата бележка цената е 1.38 лв/кг. Продукта не е единствен и се оказа, че метода е практика.

Простата сметка показва, че това е 16% надценка на цената на етикета, която обаче не е обявена на потребителя. При средна сума заплатена на каса от около 15 лв и няколко хиляди души на ден, оставям на вас да сметнете елегантния приход на един от тези обекти.

14
Реклама / Пепси казва: Don\'t worry, there\'s no sugar!
« -: Септември 27, 2006, 03:53:56 pm »
Не знам доколко тези реклами на Пепси са станали известни на публиката (и потребителите), но според мен си заслужава да се подискутира тяхното съобщение и идея. Според мен реплики от типа \"Няма страшно! Без захар е!\" заблуждават потребителя по няколко начина:

  • Рекламите от серията \"Максимум кола вкус. Без захар.\" показват липсата на захар в едно питие като нещо хубаво. Рекламата не казва обаче какъв подсладител или комбинация от такива е вложена в напитката. Не се споменават страничните ефекти на добавените химикали. Сред някои от непреките ефекти е пристрастяване към много сладки храни и напитки, поради силния вкус на комбинацията от хилядократно по-силни от захарта подсладители.
  • Рекламите въвеждат мода и посланието е \"младите работещи и успели хора ползват напитки без захар\". Въвеждането на такава мода стои в основата на бъдещото затлъстяване и болести предизвикани от подсладителите. Само за информация някои от подсладителите съдържат хлор повече от стандартен пестицид, а тялото ви няма възможност да го отдели.


Ето и самите реклами:
Клип 1 (небостъргач)
Клип 2 (маймуна)

Хубавото в тази серия реклами е, че демонстрират как кръгли идиоти пият безалкохолни без захар. ;-)

15
Както знаете от 10.06.2006 влезе новия Закон за Защита на Потребителите (ЗЗП), в който се казва:
Цитат
Чл. 17. В случаите, когато продажната цена на стоката или услугата е съставена от отделни елементи със съответни продажни цени, сборът от продажните цени се изписва ясно и точно като крайна цена.

На база този текст, БНАП подаде жалба в Комисията за Защита на Потребителите (КЗП) срещу практиката на обектите \"Пицария Виктория\" да налагат заплащане на сервиз (7% през деня и 11% вечер). КЗП направи проверка по случая и констатира нарушение на ЗЗП, поради което са наложени съответните административни санкции.
Резултата е, че когато сега отидете в пицария Виктория не ви се налага да заплатите сервиз.

Моля, ако имате информация за други заведения, които имат подобни незаконни практики, пишете в този форум, за да сигнализираме компетентните органи.

Страници: [1] 2