Автор Тема: след давността-ползване на оператор при неплатени задължения  (Прочетена 54931 пъти)

zucci

  • Новак
  • *
  • Публикации: 4
    • Профил
здравейте!
доколкото знам давността на договорите при мобилните оператори е 3 години. вярно ли е това? интересува ме и дали можеш отново да се възползваш от услугите на даден оператор, ако имаш неплатени задължения и прекратен договор, чиято давност е изтекла.

egotseva

  • Младши потребител
  • **
  • Публикации: 98
    • Профил
Здравейте,
Проблемът при давността е, че тя не се следи служебно дори от съда, а се признава само по възражение на потребителя и операторът може да не ви е отписал задълженията към себе си, независимо, че давностния срок е изтекъл. Дори би могъл след 10 години да предяви срещу Вас иск в съда за тези задължения. И ако Вие не възразите по подходящия начин - съдът ще присъди тези суми, заедно с лихвите и разноските по това дело. Възможно е да стане така, че Вие да не сте уведомен за тази процедура и да ви "сюрпризира" съдията-изпълнител. Има случаи, когато за 80 лева с лихви и разноски сумата набъбва до 800-900 лева. И тогава има начин да се защитите, но само като заведете ново дело и поемете първоначално всички лихви и разноски по него. Разбира се ако във това второ дело се докаже, че сумите наистина са погасени по давност съдът ще Ви присъди възстановяване на разноските по делото.
Доколко обаче можете да се ползвате от други услуги на същия оператор, това вече зависи от самия оператор. Чела съм общите условия на МТЕЛ и Глобул - не си спомняма да има такава забрана. Но все пак ги изчетете наново, защото те ги променят. Има ги на сайтовете на мобилните оператори.

zucci

  • Новак
  • *
  • Публикации: 4
    • Профил
а давността за мобилните оператори 3 години ли е?и ако да - 3г. от датата на прекратяване на договор или от подписването му. говорих с мтел служител по онлайн чат и тя каза 4е няма такава клауза за давност и приложи някаква точка от общите условия, кадето такава клауза липсваше(сигурно лъже). каза 4е в никакъв слу4ай не се било чакало с години, за да си потарси мтел парите...

egotseva

  • Младши потребител
  • **
  • Публикации: 98
    • Профил
Здравейте,
Да, давностния срок за вземанията на мобилните оператори е 3-годишен, както на всички периодични плащания. Този давностен срок тече за всяко месечно плащане отделно и тези сметки се погасяват последователно след изтичане на трите години за всеки месец. Брои се от падежа (момента, в който е трябвало да се плати конкретното вземане).
Това е регламентирано в Закона за задълженията и договорите (чл.111) и подробно разяснено с Тълкувателно решение на ВКС от 18 май 2012 г. Но...................... при подаване на молба до съда давностния срок се прекъсва и по време на делото не тече. Прекъсването означава, че ако са изтекли две от трите години - тези две години се заличават напълно, все едно не са изтекли (освен ако делото не се изгуби от мобилния оператор по някаква причина). Давността не се прилага служебно, а по възражение на клиента. Това ще рече, че ако потребителя не възрази, че сметките са погасени по давност, съдът ще го осъди и за тях. По време на делото давност не тече. Има и други особености, свързани с давността по време на съдебен и съдебно-изпълнителен процес. Доброволно платени погасени по давностт суми не могат да се искат обратно. Ако в споразумение или по друг начин потребителя признае, че дължи сумата, макар и тя да е погасена по давност, то дългът се подновява. Затова е доста сложно потребителят да прецени, че е изтекла давността, тогава, когато има дело. Ако няма дело - нещата са прости. Броите трите години от днес назад и виждате преди коя дата вземанията са погасени по давност. Например днес е 14 ноември 2012 г. Ако имате по-стари задължения с падеж преди 14 ноември 2009 г., те са погасени по давност. Това важи не само за плащанията към мобилните оператори, а за ток, ВиК, парно, интернет доставчици и въобще навсякъде където плащата на определена дата всеки месец. Не важи за банкови кредити.

egotseva

  • Младши потребител
  • **
  • Публикации: 98
    • Профил
Давностният срок няма нищо общо с подписването или прекратяването на договора. Давностния срок се отнася за дължими плащания по договор. Относно това дали можете пак да ползвате услугите на същия мобилен оператор. На теория да, но на практика - не знам как ще решат случая Мтел. По принцип в Общите си условия имат текстове, според които Ви правят нещо като "кредитен рейтинг" и според него ще определят отношението си към Вас. Ето текстовете:




40.б. (Доп. съгласувано с Решение № 639/13.04.2006 г. на КРС; изм. съгласувано с Решение № 319/02.03.2007 г. на КРС) Мобилтел има право самостоятелно или чрез друго лице/лица да извършва първоначална и текуща кредитна оценка на абонатите за ползване на услугите, предоставени чрез мрежите, с оглед преценка събираемостта на вземанията, както и оценка на крайните потребители за маркетингови проучвания и за изготвяне на потребителски профили според индивидуалните им интереси. Кредитната оценка включва основно анализ на информация по предходни и настоящи договори с Мобилтел, плащания, извършени или извършвани по силата на тези договори, както и неспазването на условия и срокове по тези договори. В зависимост от кредитната оценка, Мобилтел има право:
40.б.1. (Доп. съгласувано с Решение № 319/02.03.2007 г. на КРС) да откаже свързване към мрежата/мрежите;
40.б.2. да предостави достъп само до част от услугите;
40.б.3. (Доп. съгласувано с Решение № 319/02.03.2007 г. на КРС) да предостави достъп до мрежата/мрежите след внасяне на определена от Мобилтел гаранционна сума;
40.б.4. (Доп. съгласувано с Решение № 319/02.03.2007 г. на КРС) да предложи достъп до мрежата/мрежите чрез предплатен пакет от услуги.