Здравейте,
Да, давностния срок за вземанията на мобилните оператори е 3-годишен, както на всички периодични плащания. Този давностен срок тече за всяко месечно плащане отделно и тези сметки се погасяват последователно след изтичане на трите години за всеки месец. Брои се от падежа (момента, в който е трябвало да се плати конкретното вземане).
Това е регламентирано в Закона за задълженията и договорите (чл.111) и подробно разяснено с Тълкувателно решение на ВКС от 18 май 2012 г. Но...................... при подаване на молба до съда давностния срок се прекъсва и по време на делото не тече. Прекъсването означава, че ако са изтекли две от трите години - тези две години се заличават напълно, все едно не са изтекли (освен ако делото не се изгуби от мобилния оператор по някаква причина). Давността не се прилага служебно, а по възражение на клиента. Това ще рече, че ако потребителя не възрази, че сметките са погасени по давност, съдът ще го осъди и за тях. По време на делото давност не тече. Има и други особености, свързани с давността по време на съдебен и съдебно-изпълнителен процес. Доброволно платени погасени по давностт суми не могат да се искат обратно. Ако в споразумение или по друг начин потребителя признае, че дължи сумата, макар и тя да е погасена по давност, то дългът се подновява. Затова е доста сложно потребителят да прецени, че е изтекла давността, тогава, когато има дело. Ако няма дело - нещата са прости. Броите трите години от днес назад и виждате преди коя дата вземанията са погасени по давност. Например днес е 14 ноември 2012 г. Ако имате по-стари задължения с падеж преди 14 ноември 2009 г., те са погасени по давност. Това важи не само за плащанията към мобилните оператори, а за ток, ВиК, парно, интернет доставчици и въобще навсякъде където плащата на определена дата всеки месец. Не важи за банкови кредити.