Автор Тема: натрапен интернет от " Глобул "  (Прочетена 4146 пъти)

Борислав Пелов

  • Новак
  • *
  • Публикации: 3
    • Профил
натрапен интернет от " Глобул "
« -: Януари 28, 2013, 09:37:21 pm »
Здравейте, приятели , искам да споделя с вас една некоректна практика на "Глобул ".  На 06.01.2013г. закупих нов телефон на сина ми- андроид. По договор приех програма  SMART 5.0. Обясних,че искам евтин тарифен план. Не ми предоставиха общите условия в писмен вид,макар,че го пише в договора. Служителката донесе апарата и го сглоби,след което направи настройките и ни показа,че работи. На 08.01.13 г. ми пратиха съобщение,че съм изчерпал лимита си, поради генериран трафик в интернет за 195 лв. Много бях учуден,защото не съм искал мобилен интернет и го нямам в договора си.  Написах жалба,но ми отговориха да платя, без да коментират това,че аз не съм искал тази услуга ! Бил виновен телефонът ,такива са му настройките ! Аз изхвърлих картата му и се обадих да я деактивират, и от тогава няма генериран трафик. Явно не е от телефона , а е от настройките в картата ! Точно тук Глобул е с" едни гърди"преди мен- той прави настройките на сим-картите.
Написах жалби до:.-  Комисия за защита на потребителите, Комисия за регулиране на съобщенията и Министър на транспорта и съобщенията.
Сега чакам отговори.
Разговарях с много хора и се оказа,че почти всички са пострадали по този начин, като сумите възлизат от 50 до 2000 лв. Повечето от тях са платили под угрозата на повече проблеми !
Приятели, смятам,че това е измама и не съм съгласен да плащам, а е необходимо да се даде гласност на проблема.Всеки може да ми пише. Аз ще ви информирам периодически за развитието  и кореспонденцията ми с институциите.

palleo

  • Новак
  • *
  • Публикации: 6
    • Профил
Re: натрапен интернет от " Глобул "
« Отговор #1 -: Март 12, 2013, 02:17:06 pm »
Форумци, ако сте недоволни с основание от услуги на телекомите, пишете жалби до държавните регулаторни комисии. Вярно, отнема време, но има поне 50 % вероятност да ви решат проблема. А колкото са повече жалбите от нас - потребителите, толкова повече се повишава тази вероятност. Уличните протести имат ефект, но у нас те се случват веднъж на 25-45 години, а законодателството, добро или не, все пак ни е дало право ежедневно да си търсим правата. Аз пуснах в този сайт на 10 януари ( http://forum.aktivnipotrebiteli.bg/index.php?topic=957.15) текст на моя жалба за нарушения на VIVACOM - до Комисията за защита на потребителите (КЗП), а сега ще ви пусна и извадки от моята следваща жалба по същия случай, написана и до Комисията за регулиране на съобщенията (КРС, за да видите как да се пазите от мошеничества на БТК и др. подобни). Вече има взети мерки от КРС, които ще ви пусна в следващ постинг.
"Обръщам се към компетентните регулаторни комисии в Република България, защото случаят показва:
1) Нелоялни търговски практики … заблуждаваща информация относно услугата „мобилен интернет”, с което повлияха на икономическото ми поведение, като потребител, и ми попречиха до взема информирано решение като клиент (по смисъла на чл. чл. 68 б-е в Закона за защита на потребителите и т. 14 от Общите условия …на БТК). ..
2) Злоупотреба с електронен подпис - В редица случаи служители на БТК поднасят на потребителя електронно записващо устройство за сканиране на аналоговия подпис на потребителя, скривайки факта, че с това са в процедура на подписване на невидян от потребителя договор, като по този начин скриват и текста на самия договор. След това служителите на БТК отказват да уважат несъгласието на клиента с условията на «уж» подписания от него договор (в неведение и със сканиран подпис) с аргумента, че договорът вече е подписан. Потвърждавам, че в никаква форма – устна или с положен от мене собственоръчен („мокър”) подпис,… няма мое съгласие моят сканиран подпис да има силата на саморъчен подпис при каквито и да е взаимоотношения с БТК (по смисъла на чл. 13, ал. 4 от Закона за електронния документ и електронния подпис).
3) Нарушения относно създаването и съдържанието на електронен документ - договор за електронни съобщителни услуги, вкл. злоупотреба с лични данни
а) Оспорваният от мене електронно генериран договор е изготвен от служителка на БТК без моето знание и съгласие с условията му (по смисъла на чл. 143, т.9 от Закона за защита на потребителя), като са използвани ...и мои лични данни. Злоупотребено е (вж. т. 2 по-горе) и с графичния образ на моя аналогов подпис, който, като идентифициращ физическото лице параметър, също е лична данна.
б) В стандартизирания договор (...който явно се прилага за всички потребители) има императивни текстове, които подлежат по закон на съгласие от двете страни, но в договора не е дадена възможност на потребителя, като равноправна страна по договора, да изрази или отхвърли съгласието си.
Напр. в края на въпросния договор за мобилен интернет …има следния текст,...за който не е дадена възможност клиентът да се съгласи изрично: "Страните се съгласяват в отношенията им обикновеният или усъвършенстван електронен подпис по смисъла на чл. 13 от ЗЕДЕП да има силата на саморъчен подпис включително, но не само, при сключване и изменение на договори за услуги чрез използване на устройства за запис при ръчно полагане на подпис и/или на парола и потребителско име за достъп до интернет сайтове на VIVACOM".
Освен това за знак на такова съгласие не би трябвало да се признава сканиран подпис (1) защото именно сканираният подпис е обект на исканото съгласие или несъгласие на клиента и (2) защото, веднъж взет (по друг повод или със заблуждаване) и запазен в една компютърна система, сканираният подпис може да бъде използван недобросъвестно от ползващите системата–– както се получи и в моя случай.
Затова считам, че твърдението на БТК в отговорите й на моите жалби, че „подписът, положен чрез устройство за записване на ръкописен текст е с валидността на стандартно положено писмено изявление” няма правно действие, тъй като няма съгласие между страните за това ( по смисъла на чл. 13, ал. 4 от Закона за електронния документ и електронния подпис. и чл. чл. 143 и 146 от Закона за защита на потребителите).
в) Някои от клаузите в договора, чийто избор зависи изцяло от клиента (чрез „кутийки” за съгласие), се попълват предварително от служителите на БТК, без да са питали клиента за неговото съгласие или не…
г) В стандартизирания за всички потребители договор няма написани основни задължителни параметри – напр. цени, ценови пакети или тарифи, условия и срокове на плащане (по смисъла на чл. 228, ал. ал. 1 и 2 от Закона за електронните съобщения ),
Такъв е случаят и в моя договор, в който няма никакви финансови параметри на услугата, а има само неразбираемо име на абонаментен план и срок на договора...
Затова се надявам и разчитам, като среден български потребител на електронни услуги:
1) Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Комисията за регулиране на съобщенията (КРС)…да намерят общ механизъм за защита на българските потребители от нелоялна търговска практика, злоупотреба с електронния им подпис и нарушаване на правата им при сключване на договорите с тях от страна на БТК или други подобни оператори.
2) КЗП и КРС да вземат необходимите мерки за санкциониране на нарушенията на БТК в моя случай … с оглед предпазване на българските потребители от бъдещи подобни действия;
3) КЗП и КРС да съдействат за обявяването на оспорвания от мене договор за услугата «мобилен интернет» № ... за нищожен....

palleo

  • Новак
  • *
  • Публикации: 6
    • Профил
Re: натрапен интернет от " Глобул "
« Отговор #2 -: Март 12, 2013, 02:18:09 pm »
Ето и взети мерки от КРС по този случай - 1 месец след жалбата ми:
http://www.crc.bg/news.php?news_id=486&lang=bg

На регулярна среща с операторите КРС отново призова за коректно отношение към българските потребители
04 Март 2013
На 28.02.2013г. Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) организира и проведе регулярна среща с трите мобилни оператора „Мобилтел” ЕАД, „Космо България Мобайл” ЕАД и „БТК” AД, както и със Сдружението за електронни комуникации (СЕК), представляващо по-голямата част от алтернативните предприятия в областта на електронните съобщения. Целта беше да се обсъдят проблемите в сектора, въпроси, относно работата на телекомите, както и отношенията им с потребителите.
Основните теми на срещата бяха свързани с трудности на абонатите по отношение на достъпността и яснотата на индивидуалните договори, непредоставяне на детайлна информация за тарифата или пакета от услуги, както и неосигуряване на достъп на потребителите до Общите условия на предприятията.
Друга важна тема, която бе обсъдена на срещата, е сканирането на подписи на граждани при сключване на договори с операторите. Председателят на КРС д-р Веселин Божков беше категоричен, че подобна практика предполага манипулация с личните данни и подписа на абоната. Регулаторът изиска от предприятията да предоставят индивидуалните договори на абонатите си задължително на хартиен носител.

Председателят на КРС подчерта, че мисията и основната цел на Комисията винаги е била осигуряването на условия за развитие на ефективна конкуренция на пазара и среда, в която потребителите да имат възможност за информиран избор на услуги и за пълноценно упражняване на техните права. В качеството си на регулаторен орган в областта на осъществяване на електронни съобщения и с оглед защита на обществения интерес, КРС отново призова операторите към стриктно спазване на закона, както и за коректно и отговорно отношение към българските потребители.

Alexander

  • Новак
  • *
  • Публикации: 45
    • Профил
Re: натрапен интернет от " Глобул "
« Отговор #3 -: Март 12, 2013, 05:58:36 pm »
И аз съм на същото мнение като palleo ... трябва да се пише на регулаторните органи. Ние като цяло сме много недоверчиви и не вярваме на институциите, но пък и нищо не губим, ако подадем една жалба, когато имаме проблем. Оказва се, че в много случаи те си свършват работата както трябва!