Автор Тема: Съвети при проблем с Електроразпределение  (Прочетена 38414 пъти)

bakalin

  • Младши потребител
  • **
  • Публикации: 55
    • Профил
Здравейте :-)
Стартирам тази тема за всички които имат проблем с \"тоците\".
Ще отговоря на всички въпроси!
Съвет 1- Прочетете си Общите условия. Пойскайте си ги от ЕРД - длъжни са да ви дадат екземпляр.
Чакам запитвания........
« Последна редакция: Април 23, 2007, 02:09:13 pm от bakalin »

Drevnata

  • Новак
  • *
  • Публикации: 8
    • Профил
Съвети при проблем с Електроразпределение
« Отговор #1 -: Април 22, 2007, 12:55:11 am »
Искам да си регистрирам втори, независим електомер на апартамента (не само контролен, а отделна партида). Защо не може?

bakalin

  • Младши потребител
  • **
  • Публикации: 55
    • Профил
Съвети при проблем с Електроразпределение
« Отговор #2 -: Април 23, 2007, 02:08:57 pm »
Кое ЕРР Ви каза че не може.
В случая важат правилата посочени в Наредбата за присъединяване на потребители и производители към......мрежи/обн ДВ, бр. 74 от 24.08.2004
  в нея е казано:
РЕД ЗА ПРИСЪЕДИНЯВАНЕ НА ОБЕКТИ НА ПОТРЕБИТЕЛИ
Раздел I
Искане за проучване за присъединяване
Чл. 4. (1) За проучване на условията за присъединяване на обект към електрическата
мрежа се подава писмено искане в преносното или съответното разпределително
предприятие:
1. при изграждане на нов обект;
2. при преустройство на обект по реда на ЗУТ;
3. при увеличаване на договорената присъединена мощност на съществуващ,
присъединен към електрическата мрежа обект, с изключение на случаите по чл. 39, ал. 1;
4. при обособяване на нов обект със самостоятелно измерване на електрическата
енергия чрез отделяне от съществуващ обект, който е присъединен към електрическата
мрежа;

Може да се възползвате от ал.4
В случая трябва да обособите в имота си нов обект. За съжаление процедурата е тромава и не е кореспонира със ЗУТ (закон за устройство на територията). За това ще ви трябва проект (за преустройство) и въобще разходи.
Дори и при съсласие на ЕРР минимум ще Ви искат 444 лв за 6 кВт мощност.
А сега от друга страна - защо ЕРР не дават?
Защото при наличие на 2 електромера захранени от една и съща фаза всеки що-годе читав ел.техник може да направи така, че да ползвате ел.енергия \"гратис\". :-)
« Последна редакция: Април 23, 2007, 02:09:38 pm от bakalin »

marina

  • Новак
  • *
  • Публикации: 3
    • Профил
Съвети при проблем с Електроразпределение
« Отговор #3 -: Април 24, 2007, 01:55:43 pm »
От два месеца получавам сметка за тока над 100 лв, което принципно е невъзможно да сме изразходили, тъй като зимата когато се отоплявахме на ток плащахме 20-30 лв. Отгоре на всичко в къщи по цял ден няма никой.
Това се случи след като дойдоха от електроразпределение и ни смениха електромера с цифров.
Кажете според вас от къде може да се получава тази голяма разлика и какво можем да направим?

Ирина Марудина

  • Старши потребител
  • ****
  • Публикации: 325
    • Профил
Съвети при проблем с Електроразпределение
« Отговор #4 -: Април 24, 2007, 03:37:32 pm »
А може би ви е бил повреден предишния електромер? 20-30 лв за ток са доста малко дори за лятно време! Е, разбира се зависи от това дали готвите на ток, дали имате бойлер и т.н.

marina

  • Новак
  • *
  • Публикации: 3
    • Профил
Съвети при проблем с Електроразпределение
« Отговор #5 -: Април 25, 2007, 09:32:37 am »
Ами не не ни е бил повреден електромера. Просто както и по горе казах в къщи няма никой по цял ден как да изразходим повече.
Все пак разлика от 70 лв. егати повредата. Пък и сметката на офиса в който работя е 45 лв. където има компютри и поне 7 души, а в къщи да плащам 100 лв някак си не ми звучи нормално.

Ирина Марудина

  • Старши потребител
  • ****
  • Публикации: 325
    • Профил
Съвети при проблем с Електроразпределение
« Отговор #6 -: Април 25, 2007, 09:51:52 am »
Хм, моята сметка за ток (при положение, че през деня сме на работа всички) не пада под 60 лв. Но аз си го обяснявам с бойлера, готварската печка, хладилника... Всичко е на ток!

olga

  • Новак
  • *
  • Публикации: 22
    • Профил
Съвети при проблем с Електроразпределение
« Отговор #7 -: Април 25, 2007, 04:15:38 pm »
Марина здравей!
 Още когато ни сменяваха електромерите с електронните моите познати, работещи във фирмата, където ги произвеждат, ми предупредиха ,че сметката може да нарасне с до 30%, защото са били по-чувствителни. Не им повярвах и сама направих проверка тогава. Значи, при включена само на 1 енергоспестяваща крушка старият електромер ИЗОБЩО НЕ ВЪРТЯЛ. а сега ми казаха тази гад отчита даже консумация на диода на телевизора в stand by режим. Просто са много чувствителни тези електромери. Но при теб увеличението доста фрапиращо. Защо не погледнеш в бележките си за ток  дата на отчитане? и на тази дата взимаш ключ от таблото и засичаш показания- сега на тях не се върти но има индикатор и се сменят дата с час с показания на тарифа 1 и тарифа2. Ако има значителна разлика -пиши жалба. Моята сметка за ток при готвене на газ ( фурната  е на ток), бойлера само на нощна тарифа и 2 перални (пак нощни) е до 30 лева с новия електромер

olga

  • Новак
  • *
  • Публикации: 22
    • Профил
Съвети при проблем с Електроразпределение
« Отговор #8 -: Април 25, 2007, 04:18:02 pm »
ох, уточнявам бойлера се включва всяка нощ а перални 2 на седмица

bakalin

  • Младши потребител
  • **
  • Публикации: 55
    • Профил
Съвети при проблем с Електроразпределение
« Отговор #9 -: Април 26, 2007, 11:41:22 am »
Здравейте.
Очаквах този тип въпрос малко по - късно но.....
Вдействителност новите електромери са по-чувствителни от старите. Наистина отчитат и stand by режима на телевизора. Но увеличение 4 пъти?!
Първоначално те съветвам да направиш малко \"лаишко\" замерване на електромера и инсталацията.
Щом като у вас няма никой, то изключи ВСИЧКИ предпазители и засечи показанията. Нека това проддължи поне 1 час. Засечи отново показанията. Ако има разлика вариантите са 2
1. Дефект в електромера
2. Някой се е закачил към него
Като за начало пробвай това и кажи резултата.
Наистина сроковете на отчитане не са точно календарен месец. ЕРР-та по презумция нарушават и ОУ и Правилата за измерване, но това е недоказуемо (почти).
На фактурата задължително трябва да фигурира датата на отчитане. Сравни две последователни фактури за да видиш реалния период като дни.
Възможно е също така отчетника да е свършил работата \"на коляно\". Тоест сяда у тях и \"отчита\" по собствена преценка. Това е лесно за откриване- сравни показанията по последна фактура с реалните.
Следва продължение...................:-)

marina

  • Новак
  • *
  • Публикации: 3
    • Профил
Съвети при проблем с Електроразпределение
« Отговор #10 -: Април 26, 2007, 03:18:06 pm »
Благодаря на всички за съветите!
Ще пробваме със засичането и дано да излезне нещо.

psuhachenski

  • Новак
  • *
  • Публикации: 12
    • Профил
Съвети при проблем с Електроразпределение
« Отговор #11 -: Април 27, 2007, 04:45:11 pm »
Да попитам и аз - понеже се топлим само на ток и имаме хиляди консуматори сметката ми за ток е доста голяма. По едно време тази зима реших и направих тест - изключих главния бушон на апартамента и проверих електромера. Той е от старите, и забелязах, макар и много бавно, движение на шайбата в положителна посока. Такова има и при изключен бушон на апартамента в главното табло на входа преди електромера - което предполага, че въртенето не е от незаконно прикачил се съсед. Извиках техниците на ЧЕЗ, които ми казаха, че електромера след спирането си превъртал един два оборота за да стигне някакъв \"маркер\" и да не се притеснявам - бил си наред. Казаха, че не ме съветват да слагам дигитален, но че винаги мога да им се обадя, ако реша. Възможно ли е това, което ми казаха? Дали да поискам все пак да ми сменят електромера?

eneya

  • Новак
  • *
  • Публикации: 5
    • Профил
Съвети при проблем с Електроразпределение
« Отговор #12 -: Май 01, 2007, 11:32:14 pm »
Здравейте! Живея в София. Сметката ми за предишния месец беше около 46 лева, а този месец е 190! При това потреблението ни дори е спаднало, защото вече не използваме електрически печки за отопление. Останалото ни потребление не се различава от обичайното. Имате ли представа каква може да е причината? Да не съм пропуснала някакво ново увеличение на тока??

Освен това, този месец платихме и глоба! Чакахме да получим бележка за плащане на електричеството, както и предишните месеци и години, но тя не идваше и не идваше. Накрая обаче се притеснихме, че може някой да е откраднал бележката и че може да ни спрат тока, защото не плащаме, така че отидохме до пощата да проверим. Оказа се, че от този месец вече нямало да получаваме бележки, а направо трябвало да проверяваме в пощата. И понеже бяхме закъснели, платихме 40 стотинки глоба. Не е въпросът за стотинките, а за обидата. Чувствам се несправедливо обидена, излиза, че съм лош клиент и съм наказана, а всъщност \"повредата не е у мен\"! Е можеше да напишат предупреждение за новата система на бележките за платено електричество миналия месец. Или да кажат много пъти по телевизията, вестниците, интернет! Но ние не сме чули никакво предупреждение. Има ли начин да ги заставя да ни върнат парите и да ни се извинят?

Сигурно и други хора са пострадали като нас... може би дори хиляди..., както се казва, капка по капка вир става. И ако преди това поради закръглянето ни \"ужилиха\" с около 4-5 стотинки, сега ни излъгаха за 10 пъти повече. Какво мислите по въпроса?

bakalin

  • Младши потребител
  • **
  • Публикации: 55
    • Профил
Съвети при проблем с Електроразпределение
« Отговор #13 -: Май 03, 2007, 11:12:35 am »
Здравейте на всички :-)
До psuhachenski - Да в действителност старите механични електромери имат т.нар. \"маркер\" и при липса на товар диска трябва да спре на него. Така е на теория. Лично аз през 10 годишния си опит в ЕРР съм виждал само няколко такива електромера. В големия процент от случаите обаче, диска не спира на маркера а продължава да се върти - това се нарича самоход на електромера. Той е пренебрежимо малък спрямо вашата консумация ( \"имаме хиляди консуматори\"),  но все пак това е енергия която не сте консумирали.
За да се провери това е необходимо да се подаде молба за експертиза до ЕРР. За съжаление това се заплаща от Вас и ако метрологията каже че електромера е \"негоден\" Ви връщат парите (17лв) за проверката. Също така трябва да ви върнат парите и за установения \"самоход\".

До eneya:
Всъщност повдигнатия от Вас въпрос е с изключителна важност.
В Общите Условия на ЕРР са посочени срокове за заплащане на ел.енергията. Също така трябва да сте уведомени за периодите на отчитане и датите на засичане на показанията. НО......
самоте ОУ са написани така че могат да се тълкуват многозначно. Най-общо казано може да се счита че винаги сте уведомен за това, за съжаление.Големия проблем е друг.
В ОУ е казано
\"ОТГОВОРНОСТ НА ПОТРЕБИТЕЛЯ ЗА НЕПЛАЩАНЕ НА ДЪЛЖИМИ СУМИ
Чл. 48. Потребител, който не изпълни задължението си за плащане в срок на дължимата сума за използваната електрическа енергия, дължи на продавача обезщетение за забава в размер на законната лихва за забава за  всеки просрочен ден.\"
Реално обаче се оказва че при закъснение сте платили малко по-голяма лихва (с около 1 ст)
Как се смята законната лихва? 10%+ОЛП. Това се разделя на 360 и се получва лихвата за 1 ден. Като сметнете колко дни сте в просрочие и умножите дължимата сума по лихвата за просрочени дни , трябва да получите и санкцията.
За улеснение има и сайт  http://www.epi.bg/calc_lihva_zakonna.php
Въведете данните от Вашия случай и вижте каква сума се получава и каква сте платили.
Относно питането Ви за увеличение на тока - такова няма, но се очаква от 01.07.2007г.
А сега съвет как можете да ужилите ЕРР.
Много просто : Сключете договор с търговец на ел.енергия считано от 01.07.2007г.
По този начин ще спестите около 5% от сметката си но ще станете клиент  на друг доставчик и отношението на ЕРР към Вас ще се промени.
Както се казва - Капка по капка вир.

olga

  • Новак
  • *
  • Публикации: 22
    • Профил
Съвети при проблем с Електроразпределение
« Отговор #14 -: Май 03, 2007, 04:31:55 pm »
и аз да се включа:)
сметката за февруари и при нас не дойде, писах им в сайта и ги наругах, защото хората се нуждаят от подсещане и един от собственицизабрави да плати и му изключиха тока.Получих мейла от ЧЕЗ със извинения, че сменят фирмата доставчик на бележките и от следващият месец ще е ок. Да, ама не - и този месец бележката я нямаше.Пак написах в ЧЕЗ , но отговор пак няма. Я целият свят пращат съобщения, някой ги праща и в плик (бтк и соф.вода), топлофикация и ЧЕЗ пращат хфърчящи бележки, а вече и това не правят, щото се готвят към съкращения - казаха ми го отчетници на електромерите.Какво можем да направим за да ги вкараме в пътя? Нещо на г-н Кърлев аз нямам много доверие...