Автор Тема: Въпрос за институциите  (Прочетена 4405 пъти)

Mims Georgieva

  • Новак
  • *
  • Публикации: 1
    • Профил
Въпрос за институциите
« -: Ноември 26, 2012, 05:19:59 pm »
Здравейте,
тъй като съм нова във форума, искам да попитам каква е разликата между "Активни Потребители" и държавните институции за защита на потребителите?

egotseva

  • Младши потребител
  • **
  • Публикации: 98
    • Профил
Re: Въпрос за институциите
« Отговор #1 -: Ноември 27, 2012, 09:10:09 am »
Здравейте,
Българска национална асоциация Активни потребители е неправителствена организация, която си е поставила за цел защита правата на потребителите. Като неправителствена организация, Активни потребители може да оказва съдействия предимно като информира и консултира потребителите, но за разлика от държавните органи като Комисия за защита на потребителите, Държавна комисия за енергийно и водно регулиране, Комисия за регулиране на съобщенията и др. държавни институции, Активни потребители няма право да проверява дейността търговците и да им налага санкции за закононарушения. Тук следва да отбележим, че дори и тези държавни органи няма правомощия да заставят търговците да компенсират потребителите, когато са ги ощетили. Такава компенсация потребителите могат да получат само по съдебен ред.
Заблуда е мнението, че Активни потребители се финансират от държавата. Активни потребители се финансират основно от европейски проекти (парите от европейски проекти обаче имат своето стриктно предназначение, определено от проекта) и в много малка степен от членски внос и абонамент на списанието, което издават.
Вече много години нашата държава не харчи средства за потребителите. Напротив, за да признае една организация на потребителите за представителна, дължавата поставя много тежки условия като например издръжката на поне 9 приемни в областни градове в страната и забранява получаването на средства от потребителските организации от бизнеса. И ако получаването на средства от бизнеса наистина вкарва организациите в конфликт на интереси и всепризнато е, че тези организации трябва да са независими от бизнеса, то изискването за поддържане на приемни, отговарящи на всички изисквания, които са заложени в момента в законодателството в страната означава потребителската организация да похарчи минимум 120 000 лева годишно за тези приемни. Срещу това за 2012 г. в бюджета на държавата стоят 70 000 лева за компенсация на потребителските организации, които пари чиновниците се чудят как да използват за други нужди, вместо да компенсират някоя потребителска организация, че се е помъчила да изпълни изискванията на закона.
Има хилади варианти, при които тези 70 000 лева да бъдат наистина използвани за защита интересите на потребителите и без да бъдат дадени на някоя потребителска организация ако никая не изпълни изискванията на закона. Например има крещяща необходимост потребителите да бъдат информирани за своите права и това се знае от всички държавни органи, получаващи жалби от потребители. С тези пари могат да се издадат информационни материали, които да се раздават в приемните на държавните и общински органи.
Генерален извод от всичко казаното е че държавата целенасочено унищожава истинското организирано потребителско движение и се затлачва се от жалби на потребители без реално да има капацитет да извърши нужните проверки и да предприеме действия, за които има компетентност. За превенция изобщо не говорим - няма никакви напъни в този аспект.
Друга последица от тази политика е, това, че потребителските организации в чист вид изчезват, появяват се хибридни организации, които се финансират от бизнеса или се използват като трамплин за политическа дейност и като цяло под прикритието на защитата на интересите на потребителите преследват други свои цели.
Жалко, много жалко.....................

Boogy

  • Младши потребител
  • **
  • Публикации: 93
    • Профил
Re: Въпрос за институциите
« Отговор #2 -: Ноември 27, 2012, 07:13:53 pm »
Първата и основна разлика е, че асоциацията не може да глобява. Това прави само държавният орган.
От друга страна обаче, държавният орган не може много други неща. Например:
- не може да ви предостави информация, която ви е от полза преди покупка. Това прави потребителската организация чрез публикуване на тестове на качеството на продукти, полезни съвети, сравняване на тарифи, разясняване на договорни условия и т.н.
- не може да ви консултира по конкретни ваши проблеми, а само разглежда жалби. Не забравяйте, че подадената жалба не значи автоматично решен проблем, а единствено може да бъде основание за налагане на санкция (глоба) при не спазено законодателство. С други думи, жалбата няма да ви разсрочи кредита или да ви смени тарифата на телефона, не очаквайте това от контролните органи.
- не представлява потребителските интереси. Гражданите формират много очаквания към държавните институции, че ще се грижат за справедливост и сигурност на пазара, но на практика не е така. Множество лобита на бизнеса непрестанно заливат администрацията с най-различни предложения, а от другата страна е нужно да се отчете и потребителския интерес. Ако няма кой да го изрази, ще се чуе само мнението на бизнеса.

Големият проблем у нас си остава ниската солидарност и нежелание за подкрепа на граждански организации, а вместо това се формират свръх очаквания към държавата, които тя не може да оправдае. Ето малко цифри:
Сдружението „Consumentenbond" в Холандия например има повече от 560 000 членове, а „Deco" в Португалия - над 390 000.  Дори в Словения (с 2 милиона жители) потребителската организация ZPS има над 7 000 члена. Тези организации получават солидна финансова подкрепа от самите потребители, което им дава възможност да развиват много мащабна и ефективна дейност за защита на потребителските интереси.
У нас всички чакат на държавата, а много хора недоумяват, защо списание Активни потребители не е безплатно. А кой да плати хартията, печата, на авторите на текстовете, правата на снимките, лабораторните проучвания и т.н. Всичко това изисква средства, но хубавото е, че този който ползва материалите на организацията всъщност ще спести от следващите си покупки, защото ще избере по-доброто за по-малко пари. Ето в това е силата на потребителските организации, но дано по-скоро да го разберат повече хора, че все още у нас господства пазарния хаос.