Здравейте,
Българска национална асоциация Активни потребители е неправителствена организация, която си е поставила за цел защита правата на потребителите. Като неправителствена организация, Активни потребители може да оказва съдействия предимно като информира и консултира потребителите, но за разлика от държавните органи като Комисия за защита на потребителите, Държавна комисия за енергийно и водно регулиране, Комисия за регулиране на съобщенията и др. държавни институции, Активни потребители няма право да проверява дейността търговците и да им налага санкции за закононарушения. Тук следва да отбележим, че дори и тези държавни органи няма правомощия да заставят търговците да компенсират потребителите, когато са ги ощетили. Такава компенсация потребителите могат да получат само по съдебен ред.
Заблуда е мнението, че Активни потребители се финансират от държавата. Активни потребители се финансират основно от европейски проекти (парите от европейски проекти обаче имат своето стриктно предназначение, определено от проекта) и в много малка степен от членски внос и абонамент на списанието, което издават.
Вече много години нашата държава не харчи средства за потребителите. Напротив, за да признае една организация на потребителите за представителна, дължавата поставя много тежки условия като например издръжката на поне 9 приемни в областни градове в страната и забранява получаването на средства от потребителските организации от бизнеса. И ако получаването на средства от бизнеса наистина вкарва организациите в конфликт на интереси и всепризнато е, че тези организации трябва да са независими от бизнеса, то изискването за поддържане на приемни, отговарящи на всички изисквания, които са заложени в момента в законодателството в страната означава потребителската организация да похарчи минимум 120 000 лева годишно за тези приемни. Срещу това за 2012 г. в бюджета на държавата стоят 70 000 лева за компенсация на потребителските организации, които пари чиновниците се чудят как да използват за други нужди, вместо да компенсират някоя потребителска организация, че се е помъчила да изпълни изискванията на закона.
Има хилади варианти, при които тези 70 000 лева да бъдат наистина използвани за защита интересите на потребителите и без да бъдат дадени на някоя потребителска организация ако никая не изпълни изискванията на закона. Например има крещяща необходимост потребителите да бъдат информирани за своите права и това се знае от всички държавни органи, получаващи жалби от потребители. С тези пари могат да се издадат информационни материали, които да се раздават в приемните на държавните и общински органи.
Генерален извод от всичко казаното е че държавата целенасочено унищожава истинското организирано потребителско движение и се затлачва се от жалби на потребители без реално да има капацитет да извърши нужните проверки и да предприеме действия, за които има компетентност. За превенция изобщо не говорим - няма никакви напъни в този аспект.
Друга последица от тази политика е, това, че потребителските организации в чист вид изчезват, появяват се хибридни организации, които се финансират от бизнеса или се използват като трамплин за политическа дейност и като цяло под прикритието на защитата на интересите на потребителите преследват други свои цели.
Жалко, много жалко.....................