Автор Тема: Докога ще търпим реклами на лекарства без рецепта, които са насочени към деца?  (Прочетена 2554 пъти)

psuhachenski

  • Новак
  • *
  • Публикации: 12
    • Профил
Радвам се, че най-после намерих форум, където това мнение е на място. Сигурно всички сте забелязали масовото навлизане на реклами за \"лекарства\" и \"хранителни добавки/витамини/ваксини\", които са директно насочени към децата. Това са продукти без рецепта, които се рекламират едва ли не като бонбонки, а съдържат непроверени и нетествани вещества - или по-лошо, определено доказано вредни такива, като например подсладителите. Тези реклами използват директно \"таргетване\" на деца -- с картинки, промоции, любими герои... Според мен е недопустимо да се рекламират вредни храни и напитки с директна целева група децата, а какво остава за измислени витамини, имуностимуланти и \"ваксини\".  Какво мислите?
« Последна редакция: Октомври 10, 2006, 11:47:05 am от psuhachenski »

Асен Ненов

  • Редовен потребител
  • ***
  • Публикации: 129
    • Профил
Вярно е, че тъй наречените OTC (Over-The-Counter, без рецепта) продукти навлизат все повече в ежедневната употреба и на Българите. Особено внимание трябва да се обърне на факта, че тези \"лекарства\" принципно нямат действието на медикамент, т.е. не лекуват болестта. Тези лекарства имат една единствена цел - премахване на симптома и мигновено повишаване качеството на живот.

Това, което е притеснително, е че болестта не се характеризира само със симптома, а и с редица други невидими поражения. Например OTC продуктите не биха могли да помогнат за излекуване от който и да е вирус, а само могат да намалят температурата или главоболието като симптоми на болестта.

Другото на което трябва да се обърне внимание, е че \"полезните\" витамини, често се продават под формата на ефервесцентни таблети, които имат завишени количества сол и не са подходящи за хора с високо кръвно. А за деца подходящи ли са?

Има редица продукти, които се продават само поради това, че твърдят колко помагат на здравето, но всъщност са си отрови. Пример: желирани бонбони с витамини, маргарин с фибри, витамини с подсладители, какао с калции (но и 84% захар) и т.н.

psuhachenski

  • Новак
  • *
  • Публикации: 12
    • Профил
Съгласен съм с всичко това. Но особено ме дразни фактът, че тези неща се рекламират директно насочени към деца, които не могат да прочетат за аспартама, не могат да преценят всички ефекти от консумацията на такъв продукт, както и липсата на полза от него.  Не искам да посочвам имена на фирми (макар че сигурно трябва), но то не са жабчета, меченца, витамини с формата на животинчета и всякакви други нелоялни методи да зарибиш децата.  Ако тригодишната ми дъщеря отиде в аптеката и си поиска опаковка аспирин, дали ще и дадат? Но ако влезе там с мен и каже \"тати искам от ония бонбончета с жабчето\", аптекарят най-много да се усмихме подканващо към мен. Аз мога да кажа \"не\" и дотук да спре всичко. Но може и да не спре - дъщеря ми може да се разциври, разпищи или натъжи за цял ден, щото Пенчо от детската градина има такива \"бонбончета\", а тя не - и какво е това, не е ли принуда от страна на рекламодателя, използвайки слабостите на личност, която законово не може да взема сама решения? (В случая имам предвид детето де, макар че и за възрастен има опция да не може сам да взема решения с юридическа стойност:-)))

Асен Ненов

  • Редовен потребител
  • ***
  • Публикации: 129
    • Профил
Да, така е. Ролята на рекламата не е да пропагандира здавословен начин на живот, а да продаде продукта. Тя не се интересува дали това са дамски превръзки или гаечни ключове - нарастването на продажбите е важно.

В този смисъл атаката над децата е много агресивна в последните няколко години и това определено има логичен ефект. Децата започват да затлъстяват, появяват се хронични заболявания (респираторни, алергични, диабет) и отново се влиза в \"системата\" на купуване на рекламирани лекарства, за болести причинени от рекламите. Европейската комисия разработва директива, която ще забрани рекламата на прекалено солени, сладки или мазни храни. Мисля, че това ще е само една от многото крачки в правилна посока, въпреки натиска на корпоративния интерес.

Има проучвания, които показват огромното влияние на децата върху поведението на родителите (и по-скоро жените) на пазара. Оказва се, че рекламите таргетирани в спота 16-19 ч. (между детските предавания) имат много силен ефект - родителите купуват продукта, само и само детето да спре да пищи.

Alexander Simov

  • Новак
  • *
  • Публикации: 1
    • Профил
Реклама, реклама, и пак реклама, тази гадост край няма. Докога трябва да търпим да ни правят на маймуни. Ако зависеше от мен (за жалост не е така) рекламодателите щяха да забравят, какво е това реклама. Под път и над път, реклама та реклама, а в БИБЛИЯТА е казано \"По делата им ще ги познаете\" - респективно, не по рекламата.
Дано да даде Господ да доживея негово величество народа да успее да поразмърда сивото си вещество наречено мозък и да игнорира по всякакъв начин тази напаст!

egotseva

  • Младши потребител
  • **
  • Публикации: 98
    • Профил
Здравейте,
Темата много ме интересува. Аз съм юрист, който помага на Асоциация Активни потребители.
Моля да изпратите на адреса и/или имейла на Асоциацията конкретни случай за такива реклами. Лично аз се сещам за Марсианците и затова как сина ми, който цивреше за лазерното им фенерче, ме принуди да му ги купя. После пък те пуснаха някаква друга опаковка с друга играчка и нея купихме. Самите витамини му давах много малко. Даже трябва да погледна дали не са с изтекъл срок на годност вече и да ги изхвърля. Синът ми много боледуваше до петата си година и често се налагаше да пие антибиотици. Личният ни лекар винаги му изписваше към антибиотиците само ампули витамин С, което ми правеше впечатление, защото преди години при боледуванията на дъщеря ми винаги към антибиотицити й изписваха и мултивитамини и минерали. Няколко пъти питах лекаря не трябва ли да пие и други витамини, но той все ми отговаряше, че няма голямо доверие на мултивитамините и имуностимулантите и ако искам да си ги купувам на своя отговорност. Около мен другите майки редовно даваха цитросепт на децата си като имуностимулант. От разследване на Валя Ахчиева и предаване по телевизията с ужас научих, че 7% от тези таблетки са силно токсично вещектво, което причинява възпаление на лигавиците на устата, стомаха и червата. Това беше потвърдено от референтна лаборатория в Германия. Асоциация Активни потребители обмисля възможността да се заведат колективни искове в подобни случаи. Ще разгледаме всеки един такъв сигнал от Ваша страна и ще реагираме най-малко като сигнализираме компетентните органи или пък ще заведем дело срещу търговеца, стига да преценим, че има достатъчно основания за това.