Автор Тема: „гаранционният сервиз не е безплатен”  (Прочетена 1809 пъти)

Sisa

  • Новак
  • *
  • Публикации: 10
    • Профил
Законно ли е това? За уред, който работи на ток, гаранционният срок е 12 месеца! –вместо задължителните по закон 24 месеца и не стига това ами и „гаранционният сервиз не е безплатен”? Кажете -кого трябва да сезирам? В метро първо плащаш и след това може да се запознаеш с условията на гаранцията.  И през ум не ми е минало, че е възможно гаранционният сервиз да не е безплатен? Какво е тогава гаранцията –праха ли ще идват да му бършат?
Е-mail: sisaj@abv.bg

Ирина Марудина

  • Старши потребител
  • ****
  • Публикации: 325
    • Профил
„гаранционният сервиз не е безплатен”
« Отговор #1 -: Август 10, 2007, 09:51:44 am »
Момент, ако стоката е купена от МЕТРО, то вие сте я купили не като гражданин-потребител, а като фирма. Тогава Законът за защита на потребителите, който дава 24те месеца, не важи. Прилага се законът за задълженията и договорите - т.е. каквото сте се договорили, това е. Няма минимална защита както е при потребителите. До колкото знам единственото, което може да направите, е да ги съдите...

Лично аз отдавна съм се отказала от МЕТРО именно заради това, че си искам правата по Закона за защита на потребителите.

Sisa

  • Новак
  • *
  • Публикации: 10
    • Профил
„гаранционният сервиз не е безплатен”
« Отговор #2 -: Август 10, 2007, 10:44:24 am »
Регистрацията ми там е като селскостопански производител, но нямам пререгистрация-т.е. към момента вече не съм такава.Това променя ли нещо?

elenaaleks

  • Старши потребител
  • ****
  • Публикации: 385
    • Профил
„гаранционният сервиз не е безплатен”
« Отговор #3 -: Август 10, 2007, 02:35:23 pm »
В този случай явно има противоречие по т.1 и т.2 . За съжаление сте закупили стоката не като потребител. Izida е права - можете единствено да съдите Метро. Освен това гаранцията не е 24м - няма точка в закона, която да задължава гаранция от 24м. 24м е времето, в което бихте могли да потърсите правата си за дадена стока, независимо дали има гаранция или не, т.е. времето за което законът Ви защитава. Защо не поискахте гаранционните условия преди да закупите стоката? Не мисля, че някой ще Ви ги откаже.

Ирина Марудина

  • Старши потребител
  • ****
  • Публикации: 325
    • Профил
„гаранционният сервиз не е безплатен”
« Отговор #4 -: Август 11, 2007, 10:56:55 pm »
elenaaleks, всъщност служител на КЗП ми обясни, че тези 24 месеца са си точно задължителна гаранция! Т.е. търговецът трябва да продава стоки, за които знае, че поне 24 месеца ще запазят качествата си и ще си вършат работата. Моят въпрос бе какъв е тогава смисъла от друга гаранция - тази от търговеца, щом имаш законова. Обясниха ми, че търговецът може да предложи по-изгодни условия - примерни 3 години гаранция вместо задължителните 2. Или да предоставя безплатни консумативи.

elenaaleks

  • Старши потребител
  • ****
  • Публикации: 385
    • Профил
„гаранционният сервиз не е безплатен”
« Отговор #5 -: Август 12, 2007, 11:31:14 am »
Izida: да, това е 24 м. гаранция дадена по закон. Това казах и по-горе. Нека да говорим за \'гаранция дадена от продавача\' и \'гаранция дадена от закона\' . За съжаление в България този закон е все още нов и както се вижда търговците нямат особенно желание да работят по него - поради незнание или нежелание. Гаранцията, дадена от търговеца, е допълнителна гаранция, която той, ако иска, ще даде на потребителя. Тази гаранция обаче не е задължителна.  Затова в другите държави са популярни гаранциите над 2 години, при които потребителя заплаща допълнителна сума за това. В този случай, след тези 24м, са валидни условията на гаранция. Затова според мен няма смисъл от гаранционни карти, в които срокът е под 2 години, защото независимо дали уредът е показал дефект 1м преди или след изтичането на тази гаранция, търговецът е длъжен да преведе уреда според договора (договор=спецификацията на продукта, описана в прилежащата документация). Но за съжаление, както и Вие сте забелазала, законът се промени съществено, но не и работата на търговците. Те продължават да издават карти с 6м или 12м гаранция на продуктите и вероятно разчитат на незнанието на потребителите.

Ирина Марудина

  • Старши потребител
  • ****
  • Публикации: 325
    • Профил
„гаранционният сервиз не е безплатен”
« Отговор #6 -: Август 12, 2007, 12:26:00 pm »
Освен това бях чела, че вече задължението да регистрираш даден уред за да започне да тече гаранцията ти е безсмислено - освен ако не ти предложат някаква изгодна допълнителна гаранция отвъд 2те години, която си заслужава усилията по регистрацията.

elenaaleks

  • Старши потребител
  • ****
  • Публикации: 385
    • Профил
„гаранционният сервиз не е безплатен”
« Отговор #7 -: Август 12, 2007, 04:00:00 pm »
Да, Пералнята (Wheerpool, мисля, че така се пише), която закупих преди 3 години имаше такова изискване. Даже на гърба на ръководството е талона, който трябва да се изпрати до сервиз в София. Преди една година мои познат си закупи същата пералня и изискването все още беше актуално. няма да се учудя, ако и сега го изискват.

valachev

  • Новак
  • *
  • Публикации: 1
    • Профил
„гаранционният сервиз не е безплатен”
« Отговор #8 -: Август 12, 2007, 11:46:43 pm »
Само зи <<чешите езиците>>, 12 месеца - 24 месеца гаранция! Гаранцията се дава за ЗАВОДСКИ ДЕФЕКТИ!!!

Продавачът, ще ви направи Протокол, че ел.уред е работил с напрежение неотговарящо на БДС- EN 5060/1999 ;)
Или във високо запрашена среда...или е неправилно транспортиран(ако например сте изхвърлили кашона с уплатнителните студопори).
« Последна редакция: Август 12, 2007, 11:49:17 pm от valachev »

elenaaleks

  • Старши потребител
  • ****
  • Публикации: 385
    • Профил
„гаранционният сервиз не е безплатен”
« Отговор #9 -: Август 13, 2007, 08:03:21 am »
valachev: Ние не си чешем езиците, а обсъждаме теми, които са важни не само за нас но за потребитлите като цяло.

гаранцията, дадена по закон НЕ се дава за заводски дефекти, гаранцията дадена от производителя - може би, но само ако е над 2 години. Аз лично думата \'заводски дефект\' не съм я срещала от много време изписана някъде. Законът гарантира на потребителя, че закупената стока ще работи в продължение на 2 години. Моля да не бъркате изписаното на гаранционните карти с написаното в закона! Вие лично познавате ли някой, който умишлено ще повреди закупената пералня напр. Освен това къде в закона е записано, че трябва да пазя всички кашони? И как на стока, която е транспортирана до моя дом от продавача и след 1м спре да работи ще ми бъде отказана гаранция поради неправилно транспортиране??? Или имате предвид, че не трябва да я разопаковам? Нека да ви напомня, че предвид безплатния транспорт, никой вече не пренася стоката сам, освен ако не е напр. ютия или мобилен телефон. Или може би ще ми бъде отказана гаранция, защото не съм транспортирала стоката обратно до магазина в оригиналната опаковка? Ако си купите хладилник къде ще съхранявате този кашон и как ще пъхнете хладилника обратно вътре? А как ще ми направят протокол, че уредът е работил с напрежение, неотговарящо на бдс? Дори и да ми направят такъв протокол знаете ли колко лесно може да бъде доказано, че не може да бъде доказано точно това? На теория разъжденията ВИ изглеждат логични - на практика са неприложими.

Boogy

  • Младши потребител
  • **
  • Публикации: 93
    • Профил
„гаранционният сервиз не е безплатен”
« Отговор #10 -: Декември 27, 2007, 07:09:42 pm »
За съжаление, законът е така написан, че създава голямо объркване, когато говорим за гаранция и отговорност за дефектна стока (или съответствие на стоката с договора за продажба). В стария закон за защита на потребителите и за правилата за търговия беше много по-ясно описано, що е дефект и свързаната с него отговорност и какво е гаранция. Тъй като вече съм давал мнение по въпроса в друга тема, сега публикувам само линка:
http://www.bnap.org/f/comments.php?DiscussionID=215