Автор Тема: След влизането в ЕС  (Прочетена 401 пъти)

Ирина Марудина

  • Старши потребител
  • ****
  • Публикации: 325
    • Профил
След влизането в ЕС
« -: Януари 05, 2007, 11:53:53 am »
В този блог попаднах на следното :
Според репортерката на БТВ, касовата бележка вече има малък ъпгрейд. Освен, че на нея има кодът за България (BG), за да е ясно от коя страна в ЕС е закупена стоката, тя вече ще служи и като гаранционна карта. При това срокът е 2 години. И пак според репортерката, всяка стока закупена вече, при повреда може да бъде върната до 2 години, ако си пазим касовата бележка за нея.


Истина ли е това или става дума за познатия ни срок на рекламация? Човека, на който е блога, също предполага именно това - защото 2те години и преди влизането ни в ЕС присъстваха в законодателството.

Асен Ненов

  • Редовен потребител
  • ***
  • Публикации: 129
    • Профил
След влизането в ЕС
« Отговор #1 -: Януари 05, 2007, 04:36:12 pm »
Да, според мен се визира чл. 115(1) от ЗЗП, което означава, че потребителя може да упражни правото си на рекламация на стоката, ако (както е описано в чл. 109(1) и (2)) не е знаел за дефекта при закупуването на стоката. За услугите важи срок от 14 дена.
« Последна редакция: Януари 06, 2007, 05:17:25 pm от senski »

Boogy

  • Младши потребител
  • **
  • Публикации: 93
    • Профил
След влизането в ЕС
« Отговор #2 -: Януари 05, 2007, 08:21:14 pm »
Очевидно е, че все още много хора (в т.ч. репортери) не правят разлика между \"рекламация на дефектен продукт\" и \"гаранция на потребителска стока\".
 Първото е израз на така нареченото законово право, а второто е договорно право. С други думи първото е задължително, а второто - само при обещание от търговеца.
Законът дава право на потребителя да върне дефектен продукт в двугодишен срок. Това право е безусловно, щом продуктът не съответства на офертата на търговеца и нормалните очаквания при употребата на продукта. Важно е, да се отбележи, че не става дума за дефект вследствие на употребата на продукта, а за конструктивен или производствен дефект (все пак не може да върнеш полупразна туба от паста за зъби с касова бележка и претенцията, че при упоребата й тя намалява вместо да се самонапълва).
Гаранцията представлява писмено обещание от търговеца, че при употребата си продуктът няма да промени характеристиките си за определен период от време. Предоставянето на гаранция е право на търговеца и само някои потребителски стоки са съпроводени от гаранция при продажбата им. Например, ако един бойлер ръждяса след година и половина, потребителят не може да върне продукта като рекламация, но ако той е придобит и с гаранция срещу ръждясване за 2 години примерно, то той е в правото си, да ползва своята гаранция.
Срокът за рекламация е фиксиран в закона на 2 години за всички продукти.
Сроковете на обичайно предоставяните гаранции варират от 1 месец (при обувките), до 10 години (за някои марки бойлери).

Александър Ненов

  • Новак
  • *
  • Публикации: 38
    • Профил
След влизането в ЕС
« Отговор #3 -: Януари 10, 2007, 11:43:07 pm »
Проблем с касовите бележки

Много се радвам че вече имаме повече права като потребители но ето един трик който правят търговците. Въпроса ми е как могат да бъдат санкционирани за това или да бъдат контролирани и от кой?

Направих покупка, за по-големите такива си пазя касовите бележки докато съм сигурен че няма д ами трябва повече. Тази касова бележка я прибрах в портфейла. След 3 месеца бележката от бяла с наситени черни букви се бе превърнала в чисто бяла. Не трудно четима а чисто бяла. Когато принтерчето на апарата е мастиленоструен или лазерен и принти върху гланцова хартия ефекта, е че текста пада много лесно и остава хвърчащото листче. Супер - а? Едва ли умишлено ползват тази технология но представете си че си купите скъпа плазма която спре да работи, откажат ви гаранционно обслужване и искате да я върнете по посочения член? Както става когато нямате касова бележка или по-точно имат бяло листче?