Минималната законова гаранцията във всички европейски страни е 2 години. От това следва, че всяка стока намерила място на българската витрината е с най-малко 2 години гаранция.
Гаранцията също е компонент и неделима част калкулирана в цената на готовия продукт. От това следва, че клиента е заплатил стока с включена законовата гаранция+гаранция на производителя+ всички включени гаранции, писани и НЕПИСАНИ.
Търговецът няма право да дава по-малка от законовата гаранция 2 години и не по-малка от гаранцията давана от производителя, която може да е 5, 10 , дори 30 и повече години или изразена в работни часове, като 60 000h при Panasonic или 5 г. пълна гаранция. Гаранцията може да не е в писмен вид. Достатъчно е да имате касов бон. От това следва, че неуредените въпроси в гаранциите са проблеми касаещи взаимоотношенията между производител, вносител и търговец.
В Европа електрониката не се разпечатва в търговския обект. Гаранционните карти и срокове са напечатани от производителя и търговеца няма право да пипа нищо по тях! Имате право да върнете стоката ако в последствие установите липси, несъответствия или просто не харесате покупката си. Миналата седмица си купих тостер за 14 лв. с 3 години гаранция.
В случая става дума явно не за прост сешоар а за скъпа вещ- компютър. Що се отнася за гаранции и срокове в другите страни същите стоки се продават с 3, а и от април месец по 5 години.
HP в Европа продава стоки с 3 години гаранция, като за първите две е пълна(материали+труд). За страни от третия свят гаранцията е 3 години безплатни материали и една година пълна гаранция.
В България вероятно гаранциите се манипулират от търговеца СЪС ЦЕЛ ТЪРГОВИЯ- \"ЗАМЕНКА\" на гаранционните карти със ЗАСТРАХОВАТЕЛНИ ПОЛИЦИ, наричани още от търговците– \"гаранция +\". По този начин се прави услуга на застрахователите, като се ощетява клиента с полагащите се безплатни части за 3-те години и полагащото се гаранционно обслужване, куп неудобства, ТОРМОЗ, и усещане за причинена от търговеца(производителя, вносителя и всичките мошеници по веригата) ИЗМАМА и вреда.
Как работят търговците в другите EU страни, купувам GSM, който не се държи стабилно. Подавам рекламация– служителката с 10 цола усмивка, ме кани след седмица(там също законовия срок за престой в сервиз е 30 дни, но!!! Никой не те оставя да си излезеш с празни ръце от магазина

да си получа оставената вещ. В уречения ден отивам в магазина подписвам се на 5-6 протоколи, поръчки, и тест и със същата усмивка ми връща веща работеща. Едва вкъщи установявам че телефончето ми е заменено с ново. Няма спорове, няма викове. То, к\'во е т\'ва да няма на кого да се ядосаш? Какво е?
Ей, хора гаранцията в България е 2 и повече години. Четете си законите и си търсете правата.
www.kzp.bg За производителите сте едни роби - един телевизор се прави за 1 минута но от лентата излизат на 11 секунди. DVD за 45 секунди, сателитен приемник за 30 секунди и т.н. Една дънна платка за лаптоп струва 3 години безплатно от производителя, на пазара в USA 65 $, в EU да речем 50 ?, в BG service 300 ?+ поне 100 лв.труд+ 30-50лв. тест(диагностика). Смятайте ако ви се смята. Рядко се намира някой да се навие Ви изолира дефект \"до елемент\" тъй, че търсете си това, което Ви се полага по закон. Така пазарът сам ще се регулира и отсее от вноса на некачествени стоки. Не рядко произхода на тези стоки се оказва и задния двор на самия търговец.
И още веднъж, Приятели, четете си ЗАКОН ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛЯ и посещавайте по-често Комисията за защита на потребителите, че на хорицата там им е много скучно.
Предназначението на този закон е да ни отърве от производствените боклуци, \"дупета\"(храна за животни), с които ни заливат наглите търговци.
Причинените ни материални и морални вреди са огромни а вината за това би следвало да се носи солидарно от търговци, производители, вносители и др. посредници.
Пожелавам:
Добро здраве и повече радостни и слънчеви дни и да сте позитивно настроени през цялата 2011 година.